Svenskar söker nya platser på semestern
En ny undersökning av Ving visar att svenskarna inte alls är några vanedjur som vill tillbaka till samma resmål – tvärtom söker svenskarna nya upplevelser och destinationer på semestern.
Så här vill svenskarna ha det på semestern:
50% eller mer ville att följande skulle vara uppfyllt.- Besöka ställen där man inte varit förut (67 procent)
Vilka möjligheter att locka nya besökare till just Din destination!
- Hitta lokala restauranger med lokal mat och undvika mat som man lika lätt kan få hemma
(58 procent) Detta ger varje lokal destination stora möjligheter att utnyttja den lokala matkulturen i syfte att attrahera besökare.
- Att semestern ska vara något helt annat än det liv man lever hemma (58 procent)
Kultur upplevelser, naturupplevelser - gärna där gästen själv får aktivt delta i upplevelsen är modellen.
- Intima reseupplevelser, snarare än att resa i större grupper (57 procent)
Egen guide eller åtminstone så liten grupp att den ryms i en vanlig minibuss (8 personer + chaufför).
- Semester som ger nya upplevelser (49 procent)
- Improvisera och bestämma vad man ska göra när man kommit fram till sitt resmål, t.ex. aktiviteter
och måltider (43 procent)
- Semester där man kan få ta det lite lugnt (43 procent)
- Planering är en trevlig ingrediens inför och under semestern (35 procent)
- Viktigt att besöka historiska och kulturella platser under semestern (35 procent)
- En semester som alla i familjen kan tycka om, t.ex. med mycket aktiviteter (33 procent)
Källa Travelnews 2013.05.19
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar