fredag 19 juli 2013

Hur vill turisterna ha det på sin semester?

Svenskar söker nya platser på semestern

En ny undersökning av Ving visar att svenskarna inte alls är några vanedjur som vill tillbaka till samma resmål – tvärtom söker svenskarna nya upplevelser och destinationer på semestern.
Undersökningen Vings Customer Segmentation Survey genomfördes bland cirka 4 300 svenskar sedan hösten 2012 och visar vad svenskarna söker just nu i sina semesterdrömmar,

Så här vill svenskarna ha det på semestern:

50% eller mer ville att följande skulle vara uppfyllt.



-  Besöka ställen där man inte varit förut (67 procent)
Vilka möjligheter att locka nya besökare till just Din destination!

-  Hitta lokala restauranger med lokal mat och undvika mat som man lika lätt kan få hemma
 (58 procent) Detta ger varje lokal destination stora möjligheter att utnyttja den lokala matkulturen i syfte att attrahera besökare.

-  Att semestern ska vara något helt annat än det liv man lever hemma (58 procent)
Kultur upplevelser, naturupplevelser - gärna där gästen själv får aktivt delta i upplevelsen är modellen.

-  Intima reseupplevelser, snarare än att resa i större grupper (57 procent)
Egen guide eller åtminstone så liten grupp att den ryms i en vanlig minibuss (8 personer + chaufför).


-  Semester som ger nya upplevelser (49 procent)
-  Improvisera och bestämma vad man ska göra när man kommit fram till sitt resmål, t.ex. aktiviteter
    och måltider (43 procent)
-  Semester där man kan få ta det lite lugnt (43 procent)
-  Planering är en trevlig ingrediens inför och under semestern (35 procent)
-  Viktigt att besöka historiska och kulturella platser under semestern (35 procent)
-  En semester som alla i familjen kan tycka om, t.ex. med mycket aktiviteter (33 procent)


Källa Travelnews 2013.05.19

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar