tisdag 22 april 2014

Svensk platsmarknadsföring är populär

Fiskar efter besökare?

I morgon den 23: april genomförs en konferens med 100 deltagare från 11 olika länder i Stockholm i ämnet platsmarknadsföring.

Varför är platsmarknadsföringen så viktig?
Kunden/gästen/besökaren behöver tydliga bilder av vad en plats erbjuder om man reser dit.
Island är exempelvis känt för att vara äventyrligt, med varma källor och en vild natur.
Vad som är Sveriges bild hos utom svenska besökare är mer varierad, det beror dels på att vi har en större variation och dels på att vi fortfarande inte är riktigt vassa på att odla våra lokala varumärken.
Men innan gästen ens överväger att besöka en viss plats i Sverige, så måste den övertygas om att Sverige är ett besöksmål i sig och här kommer visit Sweden in. En av visit Swedens  uppgifter är att marknadsföra Sverige till utländska besökare. Som en del i detta arbete har man arbetat fram en karta som skall beskriva varumärket Sverige.

Visit Swedens förslag till varumärket Sverige



 



Fokus ligger till stor del på den Svenska naturen och livsstilen, när en bild av Sverige skall skapas hos den utländske besökaren.

Några utvalda exempel från VS





Exempel på ett annat företag som arbetar med ämnet
Läs mer här om konferensen
Visit Sweden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar