tisdag 30 september 2014

Sammanfattning av den senaste road trippen






Vi kan konstatera efter vår senaste utflykt i verkligheten vilken ledde oss till södra Sveriges kuster, att det fortfarande puttrar och pågår en hel del utvecklingsprojekt ute i landet.

Några huvudspår som kan ses är: Platsmarknadsföring, Evenemang, och Export.
Spännande områden att utforska, att göra platsen känd är nästan ett måste så det hoppas vi se fler arbeta med.

Evenemang är oftast bra ur den synvinkeln att dom omsätter stora summor pengar, men på samma gång kostar dom en rejäl slant.  Men på samma gång sätter dom platsen på kartan, vad vore Hultsfred utan sin tidigare festival?

Export av turism, i det bemärkelsen att vi säljer svenska upplevelser till besökare från andra länder, är ju jättebra då det ger nya friska pengar in i landet. Ca 105 miljarder omsätter denna del av turismen (källa visitSweden). Tyvärr så verkar inte de utomsvenska besökarna så intresserade av våra evenemang, med undantag för VM och liknande men då genererar dom inga större intäkter.

Dessutom kan man se i visitSwedens graf nedan att det är andra intressen som får turistern att komma till Sverige, främst saker som är genuint svenska lockar.







visitSweden har på sin hemsida har ett test vilket kan hjälpa både entreprenörer och destination att bli exportmogna, ävenom testet för vissa kan bli ett brutalt uppvaknande så är det ett steg i rätt rikning.

 
Destinationsbyråns affärsidé är att affärsutveckla turistnäringen, vi arbetar främst med entreprenörerna som kommer i direkt kontakt med gästen. Men vi har bra kontakt med kollegor vilka gärna ger ett hantag på på nivåerna ovanför (strategier m.m.).


 


 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar