lördag 10 maj 2014

Investeringar är nödvändiga för att behålla besökarna

I webb versionen av besöksliv, berättar Lisebergs VD Andreas Andersen varfrö Lisberg investerar så mycket pengar i nya attraktioner. Nu senast en berg och dalbana för 200 miljoner kr.



"Ni gör i år en stor investering i en attraktion som är en publikdragare, Helix. Hur ofta behöver en nöjespark göra den typen av investeringar?
– En branschtumregel är att en attraktionssatsning av den här storleken bör ge en gästökning på omkring tio procent. Men året efter tappar man 2–3 procent, och året därefter ytterligare 2 procent – om man inte återinvesterar. Så man kan säga att om man ska behålla sina besökssiffror måste man göra den här typen av investeringar vart fjärde eller vart femte år – bara för att hänga med i konkurrensen. En tumregel är också att en nöjespark behöver investera omkring 10 procent av sin omsättning varje år. Så om Liseberg omsätter en miljard kronor, vilket är ungefär vad vi gör, ska vi investera 100 miljoner kronor varje år – bara för att behålla vår position."


Orsaken stavas PLC och avser förnyelse av erbjudande med jämna mellan rum.

 
Orsaken stavas PLC och avser förnyelse av erbjudande med jämna mellan rum.
Det tar först en stund att bygga upp den maximala avkastningen på erbjudandet, men när det nått toppen gäller det att förnya för att slippa halka utför. 

Liseberg har precis som exempelvis Vasaloppet ett  starkt varumärke vilket gör att nya erbjudandet snabbt stiger till toppen på PLC kurvan och då även hjälper tidigare erbjudande att hänga på.


För att ha råd att tinvestera måste företaget/organisationen först göra vinst.
Ett sätt att göra det är bland annat att gå en GUIDE affärsutvecklingskurs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar